Bebloede labjassen en een doordringende lucht op de A2-gang: de leerlingen van klas 4 en 5 van het vak Natuur, Leven en Technologie onderzochten kalfshersenen.
Bij de module 'Hersenen en Leren' gaat het onder andere over de complexiteit en opbouw van de hersenen. Er is natuurlijk geen betere manier om daarover te leren, dan door de hersenen echt met eigen ogen te zien.
De leerlingen waren erg opgewonden en hadden zin in het practicum. Na een korte introductie van de docent gingen ze snel aan de slag.
Lois Brinkman en Sandy Boutros van klas 4 vertellen:
‘We kregen per viertal een stel rauwe, bloederige kalfshersenen opgediend. In eerste instantie voelde het heel onbekend, maar naarmate we er beter naar keken, kwamen we steeds meer hersendelen tegen waar we al eerder over hadden geleerd.’
We hebben ook in het brein gesneden om de binnenste hersendelen te bekijken. Met wat toelichting van onze docent is het ons gelukt om belangrijke onderdelen van de hersenen te vinden. We hebben veel foto's en tekeningen gemaakt van diverse aanzichten van het brein (zie de afbeeldingen). Vooral het tekenen was een uitdaging, maar we vinden dat het uiteindelijk goed is gelukt.
Het snijden in een brein was een enorme ervaring! Het was heel indrukwekkend om te zo'n fragiel kwab te zien en te bedenken dat dit zoveel onmisbare functies voor ons heeft. We zullen dit practicum niet snel vergeten (tenzij onze hippocampus aangetast raakt, natuurlijk).’