Samenwerkingsproject waarbij leerlingen tijdens een symposium een Natuurwetenschappelijk onderzoeksvoorstel presenteren.
Een symbolische subsidie van 500.000 euro was de aanleiding voor een aantal NLT leerlingen om tijdens een symposium op de Vrije Universiteit (VU) de meest fascinerende onderzoeksvoorstellen te presenteren. Leerlingen duiken in de Natuurwetenschappelijke onderzoekswereld om deze beter en intensiever te leren kennen. De jacht naar een subsidie van 500.000 euro bij het interview met een wetenschapper. Naar aanleiding van dit interview moeten groepen leerlingen een vervolgonderzoek bedenken dat aansluit of een verrijking is van het Natuurwetenschappelijk onderzoek van hun wetenschapper.
In een periode van 6 a 7 weken krijgen leerlingen een aantal lezingen voorgeschoteld die hun interesse en kritische blik op de Natuurwetenschappelijke wereld moet vergroten. De samenwerking tussen 3 scholen en de VU stimuleert leerlingen tot het verhogen van hun werkethos en geeft dit project een wat speels karakter. Verder wordt nagedacht over hoe je een interview afneemt en wat het belang is van een heldere schriftelijke en mondelinge presentatie.
Opdracht
De winnende presentatie voor de 500.000 euro subsidie tijdens het symposium “Wetenschap en Verder” op de VU. De winnaars Stephanie Hendriks en Idse Tromp
Presenteer een onderzoeksvoorstel gebaseerd op een bestaand Natuurwetenschappelijk onderzoek.
Presentaties tijdens het NLT symposium “Wetenschap en Verder” op de VU.
De uitvoering van deze opdracht bestaat uit drie onderdelen:
1. Interview met een wetenschapper over zijn/haar onderzoek.
2. Schrijven van een Natuurwetenschappelijk onderzoeksvoorstel waarin inhoudelijk alle belangrijke aspecten helder worden toegelicht.
3. Mondeling presenteren van het projectvoorstel aan subsidieverleners om zo aanspraak te maken op de subsidie van 500.000 euro.
Tijdens het leerlingensymposium van dit jaar werd de voordracht van 2 leerlingen van het St. Ignatiusgymnasium uitgeroepen tot de beste. Hun presentatie ging over onderzoek waarbij de mariene biologie, taalkunde en kunstmatige intelligentie samenwerken en op zoek gaan om de taal van potvissen te ontrafelen. Hoe zouden we het verstaan van potvissen kunnen inzetten om ze beter te beschermen? Een opening met potvisgeluiden gevolgd door een heldere uiteenzetting van het geplande onderzoek heeft de jury overtuigd. Een indrukwekkend verhaal met een prachtige en prikkelende opening. Hiermee wonnen zij niet alleen een symbolisch bedrag van 500.000 euro maar ook eeuwige roem. Gefeliciteerd Stephanie Hendriks en Idse Tromp met dit prachtig resultaat.
De winnende presentatie voor de 500.000 euro subsidie tijdens het symposium “Wetenschap en Verder” op de VU. De winnaars Stephanie Hendriks en Idse Tromp
Lees het hele verslag in pdf